Een onderzeeër uit 3D-geprinte delen

24/01/2023

Een productietijd van zestig tot honderd maanden, 350.000 onderdelen en een levensduur van dertig jaar. Een onderzeeër heeft een complex systeem en het bouwen ervan is geen sinecure. Daar weet het Duitse thyssenkrupp Marine Systems alles van. Sinds de jaren zestig heeft het bedrijf er 179 verkocht in dertig landen – een wereldwijd record. Voor de bouw en onderhoud gebruikt de markleider steeds weer nieuwe technologieën, bijvoorbeeld 3D-print.

“3D-print kun je voor elke industriële toepassing inzetten en biedt de kans om economischer te werken”, legt Corinne Bischof uit. Zij is 3D-expert bij tyssenkrupps’ TechCenter Additive Manufacturing, dat sinds 2017 is opgericht en zich uitsluitend met 3D-print bezighoudt. Bischof vertelt dat ze in de afgelopen jaren meer dan 300 projecten hebben uitgevoerd op uiteenlopende toepassingsgebieden. “Met name voor de submariene en industrie, maar we produceren ook onderdelen voor andere organisaties, bijvoorbeeld meetgereedschap voor onderzoekers.”

Toepassingen voor overheden, bedrijven en onderzoekers

Zo zijn ze bijvoorbeeld met de Duitse regering in gesprek over een onbemand onderwatersysteem om militair besmette locaties in de Oostzee op te sporen. Holger Isbrecht, vicepresident sales bij thyssenkrupp Marine Systems, legt uit dat daar na de tweede wereldoorlog veel munitie is gedumpt. “Met het systeem kunnen we bijvoorbeeld de munitie lokaliseren, bergen en ontmantelen.” Het kerngebied van thyssenkrupp Marine Systems is militair, maar Isbrecht vertelt dat ze ook systemen leveren om bijvoorbeeld de visbestanden te volgen. “De kennis en expertise die wij hebben, delen we graag met andere organisaties of toepassingen.” Over het verschil in samenwerken met regeringen en defensies tegenover civiele organisaties, legt Bischof uit dat bij defensie over het algemeen hogere normen zijn. “Dat geldt voor 3D-print, maar ook voor de gehele productie – deze moeten we stap voor stap nauwkeurig documenteren.”

Mobiele 3D-printstations

Maar waar je ook voor print, het proces blijft gelijk en of het nu om vervangonderdelen gaat of componenten voor in het brandstofcellenbereik, volgens Bischof is er veel mogelijk. “Het blijft echter afhankelijk van waar de onderdelen aan moeten voldoen.” Isbrecht legt uit dat tyssenkrupp meer aanbiedt dan het leveren van onderdelen. “Wij bieden onze klanten mobiele printstations, waarmee ze zelf de onderdelen kunnen printen en ze daardoor nog sneller kunnen inzetten.” Bischof vult aan dat ze daarnaast ook met toeleveranciers werken. “We beoordelen bij elk onderdeel of het zinvol is om dit 3D te printen of in een grotere oplage bijvoorbeeld te laten gieten of frezen.” Ze voegt toe dat elke leverancier waarmee ze samenwerken zijn eigen zwaartepunt heeft, waardoor ze een goede aanvulling zijn.

Nieuwe technologieën

Maar naast de 3D-print verandert ook de algehele technologie van onderzeeboten, net zoals in andere industrieën. Voor de toekomst ziet Isbrecht meer onbemande onderzeeërs die dankzij goede energievoorzieningen langer onder water kunnen blijven. “Wij houden ons veel bezig met brandstofceltechnologie en andere vormen van energievoorziening”, vertelt hij. Al met al is er veel in beweging en dat maakt de industrie interessant.

Duits-Nederlands Industrieforum

Daarom komt tyssenkrupp op 8 februari naar het Duits-Nederlands industrieforum. Zowel Bischof als Isbrecht hebben goede ervaringen met de samenwerking met Nederlanders. “We zijn buren, leven schouder aan schouder en we hebben dezelfde mindset”, aldus Isbrecht. “Net zoals veel andere Europese landen, is Nederland technologisch zeer sterk.”

Genoeg redenen om Duitse en Nederlandse bedrijven samen te brengen in Eindhoven. Bent u geïnteresseerd in samenwerking op het gebied van 3D-print of wilt u meer over de mogelijkheden weten? Meld u dan aan. Tijdens dit forum bespreken we hoe digitalisering en additive manufacturing kunnen bijdragen aan het oplossen van de globale problemen waarmee de toeleverketen te maken heeft.