Effectief netwerken voor Young Professionals: 4 praktische tips

21/06/2023

In de zakenwereld is effectief netwerken de sleutel tot succes. Een goed opgebouwd netwerk kan je banen, opdrachten en samenwerkingen opleveren.

Neem bijvoorbeeld deel aan het DNHK Sommerfest om nieuwe contacten te leggen, je netwerk uit te breiden of bestaande relaties te versterken. Heb jij als Young Professional misschien nog wat oefening nodig? Wij hebben hier vier handige tips voor jou samengesteld over hoe je effectief kunt netwerken.

Tip 1: Hoe begin je?

Netwerken begint natuurlijk met communicatie. Vooral bij persoonlijke ontmoetingen gaat communicatie verder dan wat er verbaal gezegd wordt. Je communiceert ook non-verbaal via oogcontact, lichaamstaal, houding, gebaren, mimiek en je toon. Wees je tijdens het gesprek hier actief van bewust. Probeer bijvoorbeeld eens terug te denken aan eerdere gesprekken. Zit je rechtop en kom je aanwezig over, of wiebel je met je voeten tijdens het gesprek? Spreek je zacht of te snel als je nerveus wordt? Knik je bevestigend om je gesprekspartner te laten zien dat je aandachtig luistert of het ermee eens bent?

Probeer je eigen communicatiepatronen te herkennen, bedenk welk effect ze kunnen hebben op je gesprekspartner en probeer bewust je gewoontes tijdens gesprekken te corrigeren. Zelfs als je alleen maar toehoorder bent tijdens een gesprek kan je met non-verbale communicatie al een groot onderscheid maken in hoe de ander jou waarneemt.

Tip 2: Zelfvertrouwen opbouwen

De meeste mensen zijn zenuwachtig als ze andere mensen ontmoeten. Je bent dus zeker niet de enige. Een goede voorbereiding kan je helpen bij het netwerken. Probeer zoveel mogelijk te achterhalen welke doelgroep er naar het evenement komt en zoek wat dingen uit over die persoon, zoals wat zijn/haar activiteiten zijn en de branche waarin hij/zij actief is. Vind je interessante informatie? Perfect! Dat kan een goede opening zijn voor een gesprek. Voorbereiding geeft je enerzijds het zelfvertrouwen om te weten waar je over praat, en anderzijds geeft het de ander het gevoel dat je oprecht geïnteresseerd bent in zijn/haar werk en al enige kennis op dat gebied hebt - dit kan de voortgang van het gesprek enorm vergemakkelijken.

Onze tips om stress tijdens het gesprek te vermijden:

• Bedenk vooraf wat je over jezelf en je bedrijf wilt zeggen en wat een interessante maar beknopte introductie van jezelf is.
  • Zorg er aan het begin van het gesprek voor dat je de naam van de ander kent en dat hij/zij jouw naam kent, laat hem/haar deze indien nodig herhalen en gebruik de naam op gepaste momenten gedurende het gesprek - hiermee geef je de indruk dat je aandachtig hebt geluisterd en onthoudt de ander jou.
  • Zoek iemand op die je misschien al kent of iemand die alleen staat. Het is vaak gemakkelijker om een gesprek te beginnen met zo iemand en ze staan meer open voor een gesprek.
  • Vraag vriendelijk of iemand je aan iemand anders die je nog niet kent kan voorstellen.  Een directe introductie is een goede "ijsbreker" voor een gesprek.

Tip 3: No pressure

Denk van tevoren na met wie je wilt praten, maar maak je lijst niet te lang - je wilt actief aanwezig zijn in gesprekken en je gesprekspartner niet het gevoel geven dat je onder tijdsdruk staat. Laat de gedachte los dat je met alle mensen op een evenement moet praten - kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Richt je liever op een paar goede gesprekspartners aan wie je je volledige aandacht schenkt. Netwerken kan ook vermoeiend zijn, dus sta jezelf af en toe ook korte pauzes toe, zodat je je volledige aandacht weer aan je volgende gesprekspartner kunt geven. Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt. Dat zal elke gesprekspartner ook merken.

Tip: Het hoeven niet altijd één-op-één gesprekken te zijn. Deelname aan een groepsgesprek verlicht de druk om op elke opmerking het juiste antwoord te weten, maar geeft je ook de tijd om na te denken en zinvolle inhoud aan het gesprek toe te voegen.

Tip 4: Analyseer je netwerk

Netwerken en behoeften veranderen met de tijd. Bekijk je netwerk - vind je kwantiteit of kwaliteit? Hoe vaak ben je betrokken bij je contacten? Vind je berichten leuk of is er sprake van regelmatige actieve interactie? Het gaat om een symbiose, dus besteed je tijd niet alleen aan het uitbreiden van je netwerk, maar ook aan het onderhouden van bestaande relaties. Effectief netwerken is geen "overnight succes model", maar een langetermijnstrategie.

Begin zonder verwachtingen, maar grijp de kansen die zich voordoen. Niet elk gesprek levert nieuwe zakelijke relaties op. Maar als je opmerkzaam blijft, zul je zien dat je uit elk contact iets kunt halen.