Roland Boekhout verruilt ING voor Commerzbank

15/07/2019

De Duitse Commerzbank heeft de Nederlandse bankier Roland Boekhout benoemd tot lid van de Raad van Bestuur.

ING-manager en DNHK-bestuurslid Roland Boekhout wordt het nieuwe bestuurslid van Commerzbank en verantwoordelijk voor de zakelijke klanten. De 56-jarige Nederlander is goed bekend met de Duitse bankensector: Van 2010 tot 2017 was hij CEO van ING-Diba, dat nu actief is onder de naam ING Deutschland. Boekhout is vervolgens overgestapt naar het management van het moederbedrijf ING. Recentelijk was Boekhout verantwoordelijk voor de bancaire activiteiten in de Benelux-landen. Boekhout zal Michael Reuther (60) opvolgen per 1 januari 2020, aldus de MDax-groep in Frankfurt. Reuther heeft eind 2018 al aangekondigd dat hij zijn contract, welke eind september 2019 afloopt, niet zal verlengen.

Na bijna dertig jaar bij ING was het geen makkelijke beslissing voor Boekhout. "Om persoonlijke redenen gaf ik er de voorkeur aan om terug te keren naar Duitsland, en toen deze kans zich voordeed, moest ik het overwegen", zegt Boekhout (die een Duitse moeder heeft) over zijn verhuizing. “Beide bedrijven kenmerken zich door een hoge mate van klantgerichtheid, een samenwerkingscultuur en een zakelijke instelling”, zo vervolgt hij. Na het verlaten van het bestuur blijft Roland Boekhout tot 15 september 2019 bij ING om een ordelijke overgang te waarborgen.

Boekhout, die jarenlang bestuurslid is geweest van de Duits-Nederlandse Handelskamer in Den Haag, begon zijn carrière bij ING als kredietanalist in Amsterdam. Vervolgens was hij vier jaar werkzaam in New York, drie jaar in Warschau en vier jaar in Mexico City. Van 2010 tot 2017 was hij CEO Duitsland voor ING. De bankier studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en werkte daarna eerst drie jaar bij Unilever in Nederland voordat hij in 1991 bij ING in dienst trad.

Bron: ING, dpa   Beeld: ING