Circulair bouwen

06/02/2024

Hylke Faber en Mirjam Schmull ondersteunen met hun bedrijf Brokkenmákers organisaties en (bouw)bedrijven bij de transitie naar een circulaire manier van werken.

Met hun expertise in de circulaire economie en hun vastberadenheid helpen ze bedrijven pioniers te zijn. Hun ambitieuze doel is een honderd procent circulaire bouwsector in 2050. Het bedrijf vertegenwoordigt naar eigen zeggen de planeet en toekomstige generaties. Het streven? Elk jaar tonnen materiaal, CO2 en energie besparen en een wereld zonder uitstoot en afval waarin rekening wordt gehouden met mens, milieu en materiaal. Het bedrijf kijkt met andere ogen naar bijvoorbeeld afval en ziet overal potentie.

Een recent initiatief van Brokkenmákers is ‘Gebouwenmarktplaats’. Hierop is in een vroeg stadium te zien welke gebouwen op de planning staan om gesloopt te worden. Zo kunnen architecten en ontwikkelaars een nieuw gebouw ontwerpen op basis van zo’n donorgebouw en grote, impactvolle bouwdelen zoals staalconstructies, kanaalplaten en gevelelementen hergebruiken. Door dit maximale hergebruik vermindert direct de CO2-impact.

Of neem de restauratie van de Domtoren in Utrecht. De bedoeling was dat het puin en de ornamenten van de Dom als vulmiddel onder de snelweg zouden verdwijnen. Dat zou jammer zijn, want het materiaal was prima geschikt voor hergebruik. Als lange termijndoeners bedachten Brokkenmákers Schmüll en Faber daarom het project ‘Van Dom tot steengoed’ dat ervoor zorgt dat zoveel mogelijk steen van de Dom wordt hergebruikt. Het restauratiepuin heeft namelijk niet alleen economische waarde, maar ook cultuurhistorische en symbolische waarde. De brokstukken komen via het project ‘Van Dom tot steengoed’ in een nieuwe vorm terug in Utrecht. Bijvoorbeeld in een kunstwerk in het Máximapark, een bankje voor bewoners gemaakt van Domtorenmateriaal. Ook Utrechters zelf bedachten leuke producten voor de ideeënwedstrijd ‘Dom idee?’, zoals een ring van Domsteen, kerstballen en een bijenhotel.

Brokkenmákers laat zien hoe historisch belangrijke gebouwen niet alleen kunnen worden gerenoveerd, maar ook een nieuwe betekenis en waarde kunnen krijgen. Een voorbeeld van een kansrijke toekomst waarin hergebruik en duurzaamheid hand in hand gaan. Alles kan (nieuw), niets moet.