Wissel in DNHK-bestuur: Negen nieuwe leden

02/07/2024

Negen nieuwe leden verrijken het bestuur van de Duits-Nederlandse Handelskamer. De nieuwe bestuursleden werden gekozen tijdens de jaarlijkse algemene vergadering op 27 juni. Tegelijkertijd namen negen zittende bestuursleden afscheid. Het aantal bestuurleden blijft daarbij op 34 leden.

De nieuw gekozen bestuursleden zijn:

• Femke Brenninkmeyer (CEO NPRC)
  • Mark Milders (Head of Wholesale Banking ING Netherlands)
  • Bernhard Osburg (CEO Thyssenkrupp Steel Europe)
  • Peter Rietberg (CEO Leeuwen Buizen Groep)
  • Dyonne Rietveld (Country Chair & Managing Director Uniper Benelux)
  • Boudewijn Siemons (CEO Port of Rotterdam)
  • As Tempelman (CEO Eneco Group)
  • Willemien Terpstra (CEO Gasunie)
  • Focco Vijselaar (General Manager VNO-NCW)

"Met hun kennis en ervaring zijn de nieuwe bestuursleden uit de verschillende sectoren een waardevolle aanvulling op het werk van de DNHK", zegt Günter Gülker, directeur van de DNHK. "Samen willen we de Duits-Nederlandse samenwerking verder versterken. We zijn dankbaar voor hun bereidheid om als bestuurslid aan de slag te gaan."

Günter Gülker bedankte de aftredende bestuursleden voor hun inzet in de afgelopen jaren en hoopt dat zij ambassadeurs blijven voor de Duits-Nederlandse samenwerking. Voormalig DNHK-voorzitter Ron van het Hof, Wouter van Aggelen (ING Bank), Allard Castelein (Havenbedrijf Rotterdam), Alexander Fackelmann (Fackelmann), Han Fennema (Gasunie), Eelco Hoekstra (SHV Holdings), Arnd Köfler (Thyssenkrupp Steel Europe), Marion Mestrom (Brenntag Group) en Mel Kroon (Eneco) zijn uit het bestuur getreden.

Daarnaast werd er afscheid genomen van Dr. Cyrill Nunn, de Duitse ambassadeur in Nederland, en zijn Nederlandse ambtgenoot Ronald Van Roeden, twee prominente persoonlijkheden. DNHK-voorzitter Eva van Pelt en DNHK-directeur Günter Gülker bedankten beide ambassadeurs voor de grote inzet waarmee zij de afgelopen drie jaar hebben bijgedragen aan het versterken van de bilaterale betrekkingen. In plaats van een klassieke lovende toespraak ging onze voorzitter een verfrissende dialoog aan met beide ambassadeurs - en haalde persoonlijke hoogtepunten en ervaringen op tijdens hun ambtstermijn.

Er waren veel hoogtepunten voor Van Roeden en Cyrill Nunn. Daaronder het Duits-Nederlandse regeringsoverleg in maart 2023 en de bezoeken van Koning Willem-Alexander aan Noordrijn-Westfalen.

Een ervaring die Cyrill Nunn nooit zal vergeten: hoe er op een zaterdagochtend vroeg werd aangebeld. Meerdere keren. Deze keer waren het geen gestrande Duitse feesttoeristen, maar premier Mark Rutte: Premier Mark Rutte, die naar zijn buurban fietste en bij de Duitse residentie aanklopte met de vraag: "Ambassadeur, heb jij een bakje koffie voor mij?". Spontaan koffiedrinken tussen buren - waarschijnlijk een van de mooiste NL tradities.

Wat neemt van Roeden mee uit zijn tijd als ambassadeur van Nederland in Berlijn? "Onder andere dat alles heel ceremonieel is. Alles is altijd perfect geregeld. Er is altijd een fotoboek en een klein cadeautje - daar kunnen we van leren."

Naast applaus ontvingen beide ambassadeurs een exclusief voor de DNHK ontworpen kunstwerk van Studio Eyal & Myrthe uit Den Haag, dat symbool staat voor de nauwe relatie tussen Nederland en Duitsland op zowel economisch als cultureel vlak.